Bevált tippek az Alzheimer Café szervezéséhez
- HONNAN TUDOM, HOGY LESZ-E ÉRDEKLŐDÉS?
Az igényfelmérés legegyszerűbb módja, ha a településen tájékozódunk az egészségügyi és szociális intézményekben, önkormányzatoknál, hogy vannak-e demenciával élők a településen. Az idősek klubjaiban, nyugdíjas civil szervezeteknél érdemes szűrést végezni megelőzési céllal és információt gyűjteni, kinek van a környezetében feledékeny, idős ember. Van-e tudomásuk olyan idősekről, akit hozzátartozóik ápolnak. Ők is érdeklődők lehetnek.
- HOL RENDEZZÜK? KIZÁRÓ OK, HA NINCS NÁLUNK KÁVÉHÁZ?
Bár Magyarországon több Alzheimer Café is kávézóban, szállodában, vendéglátóhelyen működik, nem kizáró ok, ha más helyiséget választunk. Változatos helyszíneken, a településen adott lehetőségekhez igazodva is sikeresen működnek Alzheimer Cafék. Az első szempont, hogy jól megközelíthető, központi helyen legyen. Előny, ha nem kell terembért fizetni és a terem mérete az általunk tervezett érdeklődők számának megfelelő. Igyekezzünk olyan környezetet kialakítani, ami barátságos, kényelmes, 4–5 fős asztalok mellett biztosítja a résztvevők kötetlen beszélgetését, ugyanakkor technikailag alkalmas előadások megtartására is, amelyeket a betegséggel kapcsolatos témákról tartanak a beszélgetések felvezetéseként a meghívott előadók.
- MILYEN IDŐPONTOT VÁLASSZUNK?
Az Alzheimer Cafékat havi egy alkalommal, azonos napon és időben, 1,5–2 órás időtartamban szervezik. Ez azért célszerű, mert könnyen megjegyezhető, előre tervezhető. Nyáron rendszerint szünetet tartanak. Az időpont kiválasztásánál érdemes a helyi igényekhez igazodni. Általában 17 órakor kezdődnek a találkozók, hogy akik dolgoznak, odaérjenek, illetve függ az adott helyiség és az ott dolgozók elfoglaltságától is.
- MILYEN TÉMÁK ÉS ELŐADÓK LEGYENEK?
Az előadók kiválasztásánál – főleg az induláskor – érdemes ismert szakembert hívni, akiről már hallhattak a leendő résztvevők. Többen használják ki azt a lehetőséget, hogy helyben ismert szakembereket, a témában jártas, tapasztalt kollégákat kérnek fel, akik jó előadók. Bármelyik már működő Alzheimer Caféhoz lehet fordulni ötletekért, témajavaslatért, de az interneten is kalandozhatunk.
Néhány ötlet, ami már máshol bevált:
„Fontos, hogy minden alkalommal legyen olyan előadás szakembertől, ami új információkkal látja el a hallgatóságot, amihez kérdéseket, hozzászólásokat lehet intézni. A két legfontosabb téma az orvosi és a gondozási kérdések köré csoportosul.
Az orvoshoz intézett kérdések elsősorban a demencia anatómiájával, diagnosztikájával és annak gyógyszeres kezelésével kapcsolatosak. A gondozási témában praktikus tanácsokat szeretnének kapni a résztvevők, amelyek segítségükre lehetnek a nehéz helyzetek kezelésében és megoldásában. Szeretnének továbbá minél többet megtudni az alternatív terápiás módszerekről, amelyek tartalmasabbá és boldogabbá tehetik a demenciával élő emberek életét. A szakápolás, nappali ellátás, átmeneti és idősotthoni elhelyezés lehetőségéről is rendszeresen érdeklődnek a résztvevőink. … Fontos foglalkozni az ellátotti-, emberi-, betegjogokkal, erősíteni a demenciával élők jogait és az állapotukkal való visszaélések elkerülését is.” (Dr. Sütő Teréz – Soproni AC)
- KIK SZERVEZZÉK?
Szervezheti intézmény, alapítvány, civil szervezet, egyház és önkéntes is. Mindenhol lényeges egy állandó „háziasszony” kijelölése, megbízása, felkérése, aki rendszeresen ott van a találkozókon, a helyszínen ismerősként üdvözli az érdeklődő vendégeket, koordinálja az eseményeket. Legyen mögötte egy csapat, akik segítik a személyes és szakmai kapcsolatok ápolását, kapcsolatot tartanak a médiával, ügyelnek a terem berendezésére, felkérik az előadókat, végzik az adminisztrációt. Több helyen önkéntesek is bekapcsolódnak az Alzheimer Café szervezésébe.
- MILYEN ALAPELVEKET KÖVETÜNK?
- Jó, ha a hangsúly a párbeszéden van, az előadás ezt készíti elő.
- Előnyös, ha az ismeretterjesztés anyaga rövid, tömör, hétköznapi nyelvezetű, érdemes több alkalomra szétbontani a témákat és vissza-visszatérni, hiszen a résztvevők köre is változhat.
- Minden alkalommal érdemes időt szánni a kérdésekre, a saját tapasztalatok megosztására.
- A koordinátor feladata, hogy figyeljen arra, a kérdések, hozzászólások ne egyéni tanácsadások legyenek. Javasolni lehet, hogy a találkozó után megbeszélhetik, vagy a szakember időpontot adhat az érdeklődőnek.
- NYILVÁNOSSÁG ÉS/VAGY ANONIMITÁS?
Érdekes ellentmondás, hogy a személyes hangvétel és a bizalom megteremtéséhez fontos, hogy megismerjük egymást, ami általában a bemutatkozással kezdődik. A megbélyegzés elkerülése érdekében viszont ezeken a rendezvényeken íratlan szabály, hogy a résztvevőknek nem szükséges bemutatkozniuk sem, ha nem akarnak. Ha dokumentálási, vagy reklám céllal fényképet, videót szeretnénk készíteni a rendezvényről, ehhez kérni kell a résztvevők beleegyezését. Ha valaki nem egyezik bele, kérését tiszteletben kell tartani. Megoldás lehet, mivel nyilvános a rendezvény, hogy felirattal jelezzük, hogy a rendezvényről fénykép, videó készül, amit a résztvevők jelenlétükkel tudomásul vesznek. Általában az előadókról készülnek fotók, úgy, hogy a résztvevők, csak hátulról látszanak a képen. A programról készült felvételek segítséget jelentenek a reklámozásban, amit a helyi újságokban, televízióban figyelemfelkeltés céljából közzé tehetünk.
- MIBŐL FEDEZZÜK A KÖLTSÉGEKET?
Az Alzheimer Café szervezésének költségei lehetnek: terembérlet, előadók tiszteletdíja, szolid vendéglátás, reklámköltség.
Attól függően, milyen szervezet, intézmény, csoport, magánszemély vállalkozik a szervezésre, különböző források igénybevétele lehetséges: vállalkozók, szponzorok, intézmények, pályázatok, alapítványok, adományozók.
Több helyen, főleg a kezdetekben, találhatunk előadókat, akik az ügyszeretet miatt ingyen vállalkoznak az előadás megtartására, de hosszú távon ez általában nem tartható.
A legtöbb esetben a terem bérléséért nem kell fizetni, mert reklámlehetőség a helynek is, ha rendszeresen, többen megfordulnak, főleg akkor, ha ott egyébként is vendéglátással foglalkoznak. Lehetséges megoldás egy intézmény klubjában, művelődési intézményben is foglalkozást szervezni, ami szintén térítésmentes. A szolid vendéglátást sok esetben a lelkes szervezők és résztvevők biztosítják, de van, ahol az intézmény költségvetéséből, pályázati vagy alapítványi forrásból fedezik az előadók tiszteletdíjával együtt.
Az Alzheimer Cafék terjedésével és az igények növekedésével átgondolandó a finanszírozás támogatásának kérdése.
- HOGYAN ÉRJÜK EL, HOGY LEGYENEK ÉRDEKLŐDŐK A RENDEZVÉNYEN?
Média
- A helyi médiumok számára összeállított információs háttéranyag az adott témában sokat segíthet, amelyet célszerű a találkozó előtt legalább két héttel megküldeni.
Hívjuk meg levélben és/vagy személyesen a képviselőiket, amiben kérjük, hogy tájékoztassák a helyi lakosságot is az eseményről.
- Lehetőség szerint a helyi rádióban, televízióban kezdeményezzünk beszélgetést a szervezőkkel, vagy aktuális témában szakemberekkel.
- Számoljunk be utólag is a médiában a rendezvényről, és jelezzük, mikor lesz a következő alkalom és mi lesz a témája.
- Közérdekű információként a napi- és hetilapokban is közzétehetjük az Alzheimer Café témáját, időpontját és helyszínét.
Meghívók
- Az aktuális eseményre készítsünk figyelemfelkeltő plakátot, meghívót a helyszín, időpont, téma, előadó feltüntetésével. Törekedjünk figyelemfelkeltő cím és színek választására. Ezeket érdemes olyan nyilvános helyeken terjeszteni, ahol sokan megfordulnak. A nyomdai költségek később megtakaríthatók elektronikusan terjesztett meghívókkal.
Közösségi média
- A Facebook, instagramm, e-mail, honlap, sms, online újság több ingyenes lehetőséget kínál a programról való tájékoztatásra, az érdeklődés felkeltésére. Itt lehetőség nyílik arra is, hogy levelezzünk az érdeklődőkkel, érintettekkel, akik így lehet, hogy könnyebben megnyilvánulnak.
Honlapunk a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság EFOP-1.9.4-VEKOP-16-2016-00001 „A szociális ágazat módszertani és információs rendszereinek megújítása” című kiemelt projekt keretében készült.
4,858 megtekintés